Menu

Polityka prywatności i Standardy Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZYCHODNI LEKARSKIEJ- MEDI-Q

SPIS TREŚCI:

Podstawy prawne.
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE.
CZĘŚĆ II. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE.
STANDARD I. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w MEDI-Q.
STANDARD II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje na linii personel-małoletni oraz małoletni-małoletni i katalogi zachowań niedozwolonych.
STANDARD III. Przeciwdziałanie krzywdzeniu małoletnich.
STANDARD IV. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów;
STANDARD V. Stosowanie Standardów. Przygotowanie personelu MEDI-Q do stosowania standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności. Zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu do stosowania Standardów;
STANDARD VI. Zasady udostępniania Standardów.
STANDARD VII. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
STANDARD VIII. Zasady ochrony wizerunku małoletniego.
CZĘŚĆ III . POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
CZĘŚĆ IV. ZAŁĄCZNIKI.

Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich w MEDI-Q Sp. z o.o.
● Deklaracja Praw Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 listopada 1959 r.
● Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 16 grudnia 1966 r.
● Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 10 grudnia 1984 r.
● Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
● Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze. zm.)

● Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024, poz. 560);
● Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. z 2023 r.poz. 2809)
● Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 424 ze zm.)
● Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.Uz 2023, poz. 1870)
● Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U.2024 r., poz. 17 ze zm).
● Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 37., ze zm.)
● Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U.z 2024 r., poz. 1061)
● Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 ze. zm.).

“Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do własnego zdania. Ma prawo do szacunku”.
Janusz Korczak

CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
§ 1. Postanowienia ogólne
1. Celem niniejszych Standardów jest zapewnienie małoletnim najwyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu w związku z korzystaniem z usług przychodni MEDI-Q.
2. Personel MEDI-Q potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania zapewniające im bezpieczeństwo.
3. Standardy określają m.in. :
– zgodne z przepisami prawa zasady rekrutacji personelu w MEDI-Q
– zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem MEDI-Q oraz między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone;
– zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
– procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
– zasady przeglądu i aktualizacji Standardów;

– zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
– zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania, a także procedurę zgłaszania wniosków lub uwag do treści Standardów;
– osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
– sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
– zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
– procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
– zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
4. Standardy obowiązują każdego członka personelu MEDI-Q, bez względu na podstawę zatrudnienia, w tym Kierownika oraz Kandydatów – w zakresie ich dotyczącym.
5. Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel MEDI-Q podejmuje działania określone Standardami również w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub zniedbywania małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
6. Przed zatrudnieniem jakiekolwiek osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać dotyczącą takiej osoby informację z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i inne informacje określone w Standardzie I, zgodnie z zasadami tam określonymi. Dla uniknięcia wątpliwości, obowiązki określone w Standardzie I nie dotyczą pracowników biurowych, administracyjnych i innych pracowników, których kontakt z małoletnimi nie ma związku z udzielaniem małoletnim świadczeń zdrowotnych ani z opieką nad małoletnimi oraz nie stwarza żadnych zagrożeń związanych z kontaktem z małoletnimi.
7. Kierownik MEDI-Q udziela personelowi odpowiedzi na wszelkie pytania związane ze stosowaniem niniejszych Standardów oraz postępowaniem w relacjach z małoletnimi.
8. Obowiązujące Standardy – w wersji zupełnej i skróconej – przeznaczonej dla małoletnich, znajdują się na stronie internetowej MEDI-Q: http://medi-q.pl/ oraz wywieszone w widocznym miejscu przy recepcji w naszej Przychodni.

§ 2. Definicje
1. Zastosowane w niniejszym dokumencie, wymienione poniżej terminy, mają następujące znaczenie:
1) dane osobowe małoletniego – wszelkie informacje, w tym dane dotyczące zdrowia dotyczące małoletniego lub umożliwiające identyfikację małoletniego;.
2) Kandydat – osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub mająca zostać dopuszczona do innej działalności związanej z leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, w szczególności osoba, które będzie udzielać lub uczestniczyć w udzielaniu świadczeń zdrowotnych na rzecz małoletnich lub innych świadczeń związanych z bezpośrednim kontaktem z małoletnimi- lekarz, pielęgniarka, dietetyk, fizjoterapeuta.
3) Kierownik – kierownik podmiotu leczniczego MEDI-Q tj. Zarząd MEDI-Q Sp. z o.o., jego zastępcy, pełnomocnicy oraz wszelkie osoby, którym Kierownik powierzył uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, w tym w związku ze stosowaniem Standardów. Ilekroć w Standardach jest mowa o “Kierowniku” jako osobie odpowiedzialnej za wdrażanie, stosowanie i przegląd Standardów należy przez to rozumieć Kierownika Administracyjnego tj. Pana Krzysztofa Dadał, zaś tam gdzie jest mowa o Kierowniku Medycznym należy przez niego rozumieć Panią Ewę Krupską.
4) krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
5) małoletni – osoba, która nie ukończyła 18. roku życia;
6) MEDI-Q – przychodnia lekarska MEDI-Q, mieszcząca się w Sierpcu, przy ul. Jana Pawła II 1G w 09-200 Sierpc, prowadzona przez MEDI-Q Sp. z o.o.
7) nieletni – osoba, która nie ukończyła 17. roku życia;
8) opiekun/przedstawiciel małoletniego – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego, w szczególności przedstawiciel ustawowy – rodzic albo opiekun prawny / rodzic zastępczy;
9) osoba trzecia – członek personelu/pracownik MEDI-Q , a także każda inna osoba dorosła obca dla małoletniego, nie będąca jego opiekunem;
10) członek personelu/pracownik – osoba zatrudniona, współpracująca lub świadcząca usługi w MEDIQ, w szczególności te które udzielają lub uczestniczą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnimi, a także osoby które uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;
11) podmiot leczniczy – MEDI-Q Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Okocimska 3 lok. 66, 01-114, Warszawa, NIP 5272772050, REGON 364654633, tel.: 512437774, +48 24 268 30 37, email: medi-q@wp.pl wpisana do Rejestru Podmiotów Prowadzących Działalność Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego, Nr księgi rejestrowej: 000000187538
12) pracodawca: j.w.
13) przemoc fizyczna – m.in. popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.
14) przemoc psychiczna – m.in. poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie, wciąganie w konflikty, dyskryminowanie;
15) przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu – spowodowanie uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, lub innej choroby realnie zagrażającej życiu, zniekształcenia lub zeszpecenia ciała itp.
16) Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, o którym mowa w Rozdziale II art. 4 ust. 1 pkt 1) i 3) i następne Ustawy, w szczególności odpowiednio – Rejestr z dostępem ograniczonym i Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu

seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
17) RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych;
18) Standardy – niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;
19) Ustawa – Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024, poz. 560);
20) wizerunek małoletniego – podobizna małoletniego utrwalona w postaci obrazu, rysunku, fotografii, w sposób dający możliwość identyfikacji osoby przedstawionej, bez względu na sposób ujęcia. Wizerunek jest dobrem osobistym i stanowi dane osobowe małoletniego.
21) wykorzystanie seksualne – naruszenie sfery intymnej małoletniego, zmuszanie do oglądania materiałów pornograficznych, robienie zdjęć lub filmów z udziałem małoletniego bez odzieży i inne niedozwolone zachowania o podłożu seksualnym wobec małoletniego;
22) zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych małoletniego lub nierespektowanie podstawowych praw małoletniego np. narażanie na niedożywienie, niezapewnienie ubioru adekwatnego do pory roku, niezapewnienie higieny, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nieposyłanie małoletniego do szkoły lub inne zaniedbywanie obowiązku szkolnego lub potrzeb edukacyjnych, niezapewnienie małoletniemu opieki lekarskiej;
23) zatrudnienie – nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

§ 21. Odpowiedzialność i uprawnienia

1. Kierownik odpowiada za:
a) wdrożenie Standardów,
b) przygotowanie personelu do stosowania Standardów oraz nadzór nad prawidłowością stosowania Standardów przez personel, w tym przeprowadzanie ankiet;
c) nadzór nad organizacją i stosowaniem Standardów, w tym sprawdzaniem, czy Kandydaci zostali zweryfikowani w Rejestrze oraz złożyli określone w Standardach zaświadczenia i oświadczenia,
d) składanie zawiadomień i wniosków do właściwych instytucji w związku z podejrzeniem krzywdzenia małoletnich;
e) przegląd i aktualizowanie Standardów
a) prowadzenie rejestru zgłoszeń i interwencji oraz zgłaszania, z upoważnienia Kierownika, przypadków krzywdzenia, drogą opisaną w poszczególnych procedurach interwencji

CZĘŚĆ II. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE.

STANDARD I. ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI I WERYFIKACJA PERSONELU.

§ 3. Obowiązki Pracodawcy
1. Pracodawca dba o to, aby Kandydat posiadał odpowiednie kwalifikacje do pracy z małoletnimi, dawał gwarancję przestrzegania bezpiecznych relacji z małoletnimi i prezentował właściwe MEDI-Q wartości w odniesieniu do ochrony praw i wolności małoletnich i w tym celu uzyskuje niezbędne informacje o Kandydacie, pozwalające jak najlepiej poznać kwalifikacje Kandydata, stosunek Kandydata do małoletnich, doświadczenie w pracy z małoletnimi i rękojmię przestrzegania praw małoletnich.
2. W celu realizacji celów, o których mowa w ust. 1 powyżej, pracodawca, już na etapie rekrutacji, może żądać od Kandydata danych (w tym dokumentów) dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, w tym doświadczenia w pracy z małoletnimi, referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia Kandydata lub podania kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić.
3. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda Kandydata. Niepodanie takich danych, w świetle obowiązujących przepisów, nie powinno rodzić dla Kandydata negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia, wyłącznie w oparciu o tę podstawę. MEDI-Q nie prowadzi samodzielnie tzw. screeningu Kandydatów z uwagi na przepisy prawa, w tym RODO i Kodeksu pracy.
4. Przed nawiązaniem z Kandydatem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem Kandydata do działalności związanej z leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, pracodawca uzyskuje informacje, czy dane Kandydata są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
5. Rejestr dostępny jest na stronie internetowej: rps.ms.gov.pl
6. Do sprawdzenia Kandydata w Rejestrze, niezbędne są następujące dane Kandydata:
a) imię i nazwisko
b) data urodzenia
c) PESEL
d) nazwisko rodowe
e) imiona rodziców

7. Informacje z Rejestru pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo analogicznej dokumentacji dotyczącej Kandydata.
8. Za weryfikację, o której mowa w ust. 1 – 6 powyżej odpowiada Kierownik lub inna osoba działająca z upoważnienia Kierownika, prowadząca rekrutację lub przyjmująca Kandydata do pracy.
9. W MEDI-Q można zatrudnić wyłącznie osoby, które:
a) nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego i nie toczy się przeciwko nim postępowanie przygotowawcze lub dyscyplinarne o takie przestępstwa;
b) zapoznały się ze Standardami Ochrony Małoletnich w MEDI-Q i złożyły oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami i inne oświadczenia zawarte w Załączniku nr 1.
10. Kierownik MEDI-Q, co najmniej raz do roku, do końca grudnia:
a) dokonuje przeglądu Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym, ustalając czy członek personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w MEDI-Q, nie został wpisany do Rejestru;
b) odbiera oświadczenia od pracownika, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w MEDI-Q, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące takich przestępstw.
11. W przypadku powzięcia informacji o:
a) wszczęciu lub prowadzeniu wobec pracownika postępowania karnego lub dyscypinarnego o przestępstwa określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego – Kierownik niezwłocznie odsuwa takiego pracownika od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
b) skazaniu pracownika za przestępstwo lub przestępstwa określone w ust. 11 lit a) powyżej – Kierownik niezwłocznie rozwiązuje z pracownikiem umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska.

§ 4. Obowiązki Kandydatów

1. Kandydat przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii

(Dz. U. z 2023 r. poz. 1939) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
2. Kandydat, posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
3. Kandydat, składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
4. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 2 lub 3, nie przewiduje wydawania takich informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, Kandydat przedkłada informację z rejestru karnego tego państwa.
5. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 2–4, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, Kandydat składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
6. Oświadczenia, o których mowa w ust. 3 i 5, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
7. Wzór obowiązkowych oświadczeń, zawierający oświadczenie o którym mowa w ust. 6, zawarty jest w Załączniku nr 1 do Standardów;
8. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 1 – 6 powyżej, pracodawca dołącza do akt osobowych albo innej dokumentacji dotyczącej Kandydata.

§ 5. Wyłączenie.

1. Wykonanie obowiązków, o których mowa w § 3 i § 4 powyżej, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego.

2. Przez członka rodziny, o którym mowa w ust.1 powyżej, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.

STANDARD II. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE I RODZAJE ZACHOWAŃ NIEDOZWOLONYCH.

§ 6. Postanowienia ogólne.

1. Pracownicy MEDI-Q posiadają niezbędną świadomość i wiedzę w zakresie postępowania wobec małoletnich i w ramach wykonywanych obowiązków, zwracają uwagę na czynniki ryzyka i oznaki krzywdzenia małoletnich oraz zgłaszają je Kierownikowi lub przełożonemu.
2. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletnich.
3. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–małoletni oraz małoletni–małoletni.
4. Personel ma świadomość, że regulacje niniejszego Standardu II mogą nie być wyczerpujące i zachowanie w kontaktach z małoletnim, należy zawsze dostosowywać adekwatnie do danej sytuacji. Personel zawsze działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

§ 7. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim,
a personelem MEDI-Q.
1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel wobec małoletniego jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby oraz dąży się do zapewnienia małoletnim bezpiecznych i komfortowych warunków pobytu w MEDI-Q
2. W relacjach z małoletnimi, personel MEDI-Q, w szczególności przestrzega następujących zasad:
a) traktuje małoletnich z życzliwością i szacunkiem,
b) przestrzega tajemnicy i prawa do prywatności małoletniego, a naruszenie poufności lub prywatności możliwe jest wyłącznie gdy jest to niezbędne dla dobra małoletniego i z wyjaśnieniem małoletniemu takiej konieczności;
c) utrzymuje profesjonalne relacje i unika wszelkich dwuznacznych sytuacji w komunikacji i kontakcie z małoletnimi;
d) zachowuje w relacjach z małoletnimi cierpliwość i opanowanie,
e) okazuje zrozumienie dla problemów, potrzeb i oczekiwań małoletnich;
f) dba o przestrzeganie praw pacjenta i ochronę danych osobowych małoletnich;
g) respektuje prawo i obowiązek opieki nad małoletnimi ze strony opiekunów,
h) wyjaśnia małoletnim i im opiekunom znaczenie, przebieg i zasady udzielanych świadczeń lub wykonywanych usług,

i) informuje małoletniego, że w przypadku, gdy poczuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji może zgłosić zaistniałą sytuację Kierownikowi Administracyjnemu lub Kierownikowi Medycznemu oraz że może liczyć na pomoc i wsparcie;
j) komunikuje się z małoletnim adekwatnie do jego wieku oraz sytuacji, w której się znajduje (badania, zabiegu, inne świadczenia zdrowotne), z uwzględnieniem poziomu rozwoju małoletniego;
k) w przypadku konieczności udzielenia informacji o stanie zdrowia, które mogą stanowić obciążenie dla małoletniego – w pierwszej kolejności rozmawia na osobności z opiekunem małoletniego oraz ustala z nim sposób przekazania takich informacji małoletniemu;
l) uzyskuje zgodę opiekuna małoletniego na udzielenie małoletniemu świadczeń zdrowotnych, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych oraz uwzględnia zdanie samego małoletniego, chyba, że jest ono sprzeczne z dobrem małoletniego;
m) wysłuchuje małoletniego i w miarę możliwości uwzględnia rozsądne życzenia małoletniego dotyczące sposobu udzielania świadczeń małoletniemu;
n) nie pozostawia małoletniego samego w gabinecie zabiegowym ani w miejscach, w których znajdują się środki farmakologiczne, wyroby medyczne, niebezpieczne dla zdrowia substancje oraz dokładnie wyjaśnia zasady działania urządzeń, z których ma korzystać małoletni, w szczególności sposób przerywania sesji i lokalizacji przycisków alarmowych, zapewniając jednocześnie stały nadzór ze strony personelu podczas jakiejkolwiek sesji na urządzeniu;
o) zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich;
2. W kontaktach z małoletnim, który doświadczył krzywdzenia należy zachować szczególną ostrożność, takt i zrozumienie.
3. Jeżeli małoletni dąży do nawiązania z członkiem personelu kontaktu o potencjalnie niestosownym charakterze, członek personelu reaguje bezzwłocznie, stanowczo lecz w wyczuciem, wyjaśniając małoletniemu konieczność zachowania granic sfery osobistej. Na okoliczność takich zdarzeń członek personelu niezwłocznie sporządza notatkę służbową, którą załącza się do Rejestru zgłoszeń i interwencji, stanowiącego Załącznik nr 2 do Standardów.
4. Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego opiekuna, a gdy nie jest to możliwe, w obecności członka personelu, w miarę możliwości tej samej płci.
5. W razie konieczności porozmawiania z małoletnim na osobności, drzwi gabinetu powinny być uchylone (należy zadbać o to, aby pozostać w zasięgu wzroku opiekuna małoletniego lub innego członka personelu medycznego). Można także poprosić o obecność przy rozmowie innego członka personelu medycznego (np. pielęgniarkę)
6. Badanie małoletniego wiążące się z kontaktem fizycznym (np. dotykaniem, rozbieraniem) wykonuje się wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne i z uwagzlędnieniem wieku, etapu rozwojowego, płci, kultury lub religii, sytuacji.
7. Podczas badania okolic intymnych małoletniego lub innych badań wiążących się ze sferą intymną małoletniego należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w sposób zrozumiały i przystępny, potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg małoletniemu i opiekunowi małoletniego.
8. W miarę możliwości, badania, o których mowa w ust. 5 i 6, przeprowadza właściwy członek personelu tej samej płci co małoletni, w możliwie jak najsprawniejszy i bezbolesny sposób.

9. Nie istnieje uniwersalna zasada postępowania w kontaktach z małoletnimi, dlatego zawsze należy kierować się profesjonalnym, racjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcje małoletniego.

§ 8. Zachowania niedozwolone w relacjach personel-dziecko.

1. Niedozwolone jest podejmowanie jakichkolwiek zachowań szkodliwych dla małoletniego, w szczególności niedozwolone jest:
a) stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej, krytykowanie, wyśmiewanie, poniżanie, lekceważenie, obrażanie lub stosowanie jakichkolwiek form dyskryminacji,
b) używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
c) wykorzystywanie stosunku zależności, przewagi intelektualnej, zawodowej lub fizycznej (np. zastraszanie, przymuszanie, groźby, szantaż, nakłanianie)
d) dotykanie małoletnich w sposób, który mógłby zostać niewłaściwie zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę wynikającą z charakteru udzielanych świadczeń;
e) ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich, a także ujawnianie wizerunku małoletniego, informacji o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, zdrowotnej, opiekuńczej i prawnej małoletniego;
f) kontaktowanie się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego opiekuna;
g) nawiązywanie kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności kontaktów prywatnych np. poprzez media społecznościowe, komunikatory lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu, zapraszanie do miejsca zamieszkania;
h) przyjmowanie pieniędzy lub prezentów od małoletniego – nie dotyczy to drobnych, zwyczajowo przyjętych i społecznie akceptowanych upominków w postaci kwiatów, czekoladek itp.
i) podejmowanie innych działań lub zaniechań szkodliwych dla małoletniego;
2. W przypadku uzasadnionego prawdopodobieństwa dopuszczenia się przez pracownika zachowania niedozwolonego wobec małoletniego, Kierownik natychmiast odsuwa pracownika od pracy związanej z kontaktem z małoletnimi, a także może zakończyć z nim współpracę.

§ 9. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi i zachowania niedozwolone w relacjach małoletni-małoletni.

1. W relacjach pomiędzy małoletnimi należy dbać o tworzenie atmosfery, która promuje tolerancję, koleżeństwo, współpracę i poczucie odpowiedzialności.
2. W przypadku warsztatów lub treningów zespołowych, personel zachęca małoletnich do współpracy, zaangażowania, rozwijania podejścia zespołowego i tworzenia pozytywnych relacje.
3. Niedozwolone jest w szczególności:
a) zezwalanie na kontakty fizyczne pomiędzy małoletnimi, które nie są adekwatne do sytuacji;

b) lekceważenie sytuacji konfliktowych między małoletnimi;
c) tolerowanie przemocy, agresji, lekceważenia, dyskryminacji, używania przez małoletnich niecenzuralnych słów;
d) zezwalanie małoletnim na utrwalanie wizerunku innych małoletnich poprzez nagrywanie lub fotografowanie bez uzyskania zgody lub w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;

STANDARD III. PRZECIWDZIAŁANIE KRZYWDZENIU MAŁOLETNICH
§ 10.
Zasady podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego – postanowienia ogólne.
1. Niezależnie od procedur, o których mowa w § 11-13 poniżej, w przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:
a) sytuacji krzywdzenia małoletniego – każdy członek personelu zobowiązany jest do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu, zgłoszenia sytaucji Kierownikowi Administracyjnemu lub Kierownikowi Medycznemu oraz postępowania zgodnie z odpowiednią ścieżką określoną w § 11-13;
b) uzasadniających podejrzenie krzywdzenia małoletniego – każdy członek personelu jest zobowiązany do zgłoszenia ich Kierownikowi Administracyjnemu lub Kierownikowi Medycznemy
c) naruszeniu Standardów – każdy członek personelu jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszenia Kierownikowi Administracyjnemu lub Kierownikowi Medycznemu;
2. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
3. Osoby pokrzywdzone przestępstwami oraz przemocą w rodzinie mogą zasięgnąć pomocy poprzez:
a) numer alarmowy 112 lub 997
b) Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka 800 12 12 12
c) ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem: +48 222 309 900;
d) Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002;
e) Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111

§ 11. Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (poza opiekunami małoletniego);

1. W przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie lub zdrowie należy:
a) zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
b) zawiadomić Policję pod nr 997 lub 112
c) zawiadomić opiekuna małoletniego;
d) złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;

e) podjąć działania naprawcze;
2. W przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą innych typów przestępstw niż określone w ust. 1 powyżej, należy:
a) zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
b) zawiadomić Policję pod nr 997 lub 112 i/lub złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
c) zawiadomić opiekuna małoletniego;
d) podjąć działania naprawcze;
3. W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadczył jednorazowo innej formy przemocy fizycznej, przemocy psychicznej lub doświadcza innych niepokojących zachowań (krzyk, niestosowne komentarze), należy zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
4. W wypadkach o których mowa w ust. 1-3, Kierownik dodatkowo może:
a) przedstawić opiekunowi małoletniego plan wsparcia;
b) przeprowadzić rozmowę z osobą, która jest podejrzana o dopuszczenie się wymienionych powyżej czynów;
c) zakończyć współpracę z osobą podejrzaną o dopuszczenie się wymienionych powyżej czynów;
5. W sytuacji potwierdzenia się podejrzeń popełnienia czynów lub dopuszczenia się zachowań, o których mowa w ust. 1-3 powyżej, Kierownik natychmiast kończy współpracę z osobą odpowiedzialną za popełnienia tych czynów lub zachowań.

§ 12.
Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią (do 17.roku życia)

1. W przypadku podejrzenia, że nieletni, dopuszcza się na szkodę małoletniego, czynu zabronionego określonego w art. 148 § 1, 2 lub 3, art. 156 § 1 lub 3, art. 163 § 1 lub 3, art. 166, art. 173 § 1 lub 3, art. 197 § 1, 3, 4 lub 5, art. 252 § 1 lub 2 oraz w art. 280 Kodeksu karnego należy:
a) zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
b) zawiadomić Policję pod nr 997 lub 112 i prokuraturę składając zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przez nieletniego czynu karalnego;
c) zawiadomić opiekuna małoletniego;
2. W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadcza ze strony nieletniego innej formy przemocy niż określone w ust. 1 w tym przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie lub zdrowie należy:
a) zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
b) zawiadomić Policję pod nr 997 lub 112 i/lub sąd rodzinny składając zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przez nieletniego czynu karalnego;
c) zawiadomić opiekuna;
d) przeprowadzić rozmowę z opiekunem pokrzywdzonego małoletniego, a w miarę możliwości, także z opiekunem nieletniego podejrzanego o krzywdzenie;

3. W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadczył ze strony nieletniego jednorazowo innej formy przemocy należy:
a) zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
b) zawiadomić opiekuna;
c) przeprowadzić rozmowę z opiekunem pokrzywdzonego małoletniego, a w miarę możliwości, także z opiekunem nieletniego podejrzanego o krzywdzenie;
4. W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadcza ze strony nieletniego w sposób powtarzający się, innej formy przemocy niż określone w ust. 1 -2, należy:
a) zawiadomić Policję i/lub sąd rodzinny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego, składając wniosek o wgląd w sytuację małoletniego;
b) zawiadomić opiekuna;

§ 13.
Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez opiekuna.

1. W przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego ze strony opiekuna lub/i zagrożone jest jego życie lub zdrowie należy:
a) zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu i odseparować go od opiekuna;
b) zawiadomić Policję pod nr 997 lub 112
c) złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
2. W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej lub psychicznej lub innych niepokojących zachowań ze strony opiekuna należy:
a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka;
b) przeprowadzić rozmowę z opiekunem podejrzanym o krzywdzenie;
c) powiadomić małoletniego i opiekuna o możliwości wsparcia psychologicznego;
d) w przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy należy powiadomić właściwy ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego ośrodek pomocy społecznej i jednocześnie złożyć do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
3. W przypadku podejrzenia, że małoletni jest pokrzywdzony innymi typami przestępstw ze strony opiekuna należy zawiadomić Policję lub prokuraturę, składając ustne lub pisemne zawiadomienie o podejrzeniu możliwości popełnienia przestępstwa;
4. W przypadku zaobserwowania, że opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna finnsowo lub wychowawczo, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji. W szczególności w przypadku:
a) podejrzenia uzależnienia, ubóstwa itp. – należy porozmawiać z opiekunem małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach terapii uzależnień, pomocy społecznej, możliwościach uzyskania wsparcia materialnego;

b) zaniedbania – można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach, którzy przyjmują na terenie danego powiatu;
c) przemocy – można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty.
6. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem małoletniego wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Kierownik sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.

§ 14.
Procedura i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamianie sądu opiekuńczego.

1. Za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego, wszczynanie procedury Niebieskiej Karty odpowiada Kierownik lub pracownik upoważniony przez Kierownika.
2. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa należy złożyć na piśmie do właściwej miejscowo jednostki Policji lub prokuratury. Właściwą miejscowo jednostką Policji lub prokuratury jest jednostka położona w miejscu w którym doszło do krzywdzenia, a w przypadku trudności w ustaleniu miejsca właściwego, zawiadomienie należy złożyć do jednostki Policji lub prokuratury, właściwej ze względu na miejsce prowadzenia przychodni MEDI-Q (tj. Komenda Policji w Sierpcu, Prokuratura Rejonowa w Sierpcu). W zawiadomieniu należy podać:
a) dane składającego zawiadomienie (imię i nazwisko, adres do doręczeń)
b) dane małoletniego (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców) ,
c) dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie, a w przypadku braku takich informacji – wszelkie informacje umożliwiające ustalenie bliższych danych takiej osoby;
d) okoliczności faktyczne sprawy,
e) dane świadków lub inne dowody.
3. Zawiadomienie do sądu opiekuńczego (w tym wniosek o wgląd w sytuację rodziny/małoletniego) składa się na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania małoletniego. We wniosku należy podać:
a) dane składającego wniosek (imię i nazwisko, adres do doręczeń)
b) dane małoletniego (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców)
c) przyczyny składania wniosku, w tym wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy;
d) dane świadków, inne dowody’
4. Kierownik, a także lekarz lub pielęgniarka są uprawnieni do wszczynania procedury Niebieskiej Karty. W tym celu należy wypełnić formularz „Niebieska Karta – A”, stanowiący Załącznik 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, a następnie wysłać formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego przy właściwym miejscowo Ośrodku Pomocy Społecznej. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach tej służby.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów na piśmie.
6. Potwierdzenie złożenia zawiadomienia (w formie notatki policyjnej lub dowodu nadania) lub wniosku (w formie dowodu nadania) wraz z kopią zawiadomienia lub wniosku, zachowuje się w odpowiednim zbiorze dokumentacji związanej ze zgłoszeniami oraz dokonuje się właściwego wpisu w Rejestrze zgłoszeń i interwencji.

§ 15.
Obowiązki lekarza w razie ujawnienia krzywdzenia małoletniego

1. W przypadku ujawnienia obrażeń ciała lub rozstroju zdrowia małoletniego, wskazujących na urazy nieprzypadkowe, do obowiązków lekarza należy wydanie zaświadczenia lekarskiego o doznanych obrażeniach i poinformowanie małoletniego i jego opiekuna (jeśli to nie on jest podejrzewany o krzywdzenie) o miejscach i warunkach wystawienia obdukcji przez biegłego lekarza sądowego.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 powyżej ma obowiązek wystawić każdy lekarz MEDI-Q, który ujawni obrażenia, o których mowa w ust. 1. Należy poinformować małoletniego i opiekuna małoletniego o możliwości udania się także na SOR lub do szpitala pełniącego ostry dyżur.
3. Wydanie zaświadczenia jest bezpłatne.
4. Bez zgody opiekuna nie można przeprowadzić badania i wydać zaświadczenia, chyba, że zachodzi zagrożenie dla życia lub zdrowia małoletniego. W takiej sytuacji lekarz niezwłocznie wzywa Policję.
5. Lekarz nie może odmówić wystawienia zaświadczenia. Lekarz przeprowadzający badanie małoletniego, opisuje w zaświadczeniu wszelkie widoczne obrażenia oraz ich szczegółowy wygląd: rodzaj (rana: kłuta, cięta, szarpana, darta, tłuczona, podbiegnięcie krwawe, otarcie naskórka, obrażenie zderzakowe, etc.), kolor (szczególnie przy podbiegnięciach krwawych, ma to znaczenie dla ustalenia cech gojenia związanych z rozpadem hemoglobiny), wielkość (w milimetrach lub centymetrach), przy ranach także głębokość, obecność ciał obcych, etc. Lekarz może podać informacje wynikające z wywiadu z małoletnim oraz własne rozpoznanie (np. podejrzenie syndromu dziecka maltretowanego, uraz nieprzypadkowy itp.)
6. Zaświadczenie lekarza nie jest obdukcją lekarską. Jest ono jedynie dowodem na to, jakie obrażenia lekarz wystawiający zaświadczenie stwierdził u małoletniego. Zaświadczenie nie jest dowodem w zakresie przyczyn i mechanizmu powstania obrażeń, o czym należy pouczyć małoletniego i jego opiekuna.
7. Obdukcję lekarską sporządza biegły sądowy z zakresu medycyny sądowej. Opinia z obdukcji stanowi dowód w sprawie, a jej wydanie jest odpłatne. W przypadku wszczęcia postępowania przygotowawczego (dochodzenia lub śledztwa) opinia jest wydawana na zlecenie Policji lub prokuratury i jej koszt pokrywa Skarb Państwa. Biegły wskazuje w opinii, jakich obrażeń doznał małoletni (rodzaj, rozmiar, umiejscowienie), jaki był mechanizm ich powstania, wnioskuje co do narzędzi, o ile jest to możliwe po rodzaju obrażeń, wypowiada się, czy mogły one powstać w sposób, jaki podaje małoletni oraz także co do czasu ich powstania (przewidywanego).

§ 16.
Zasady przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego lub uzyskaniu informacji o krzywdzeniu małoletniego, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Kierownikowi bezpośrednio lub za pośrednictwem Kierownika Medycznego lub przełożonego.
2. Kierownik niezwłocznie rozpoznaje zgłoszenie i kwalifikuje je do właściwej procedury, określonej w § 11-13, według rozpoznanego typu krzywdzenia.
3. W wypadkach to uzasadniających, Kierownik lub osoba upoważniona przez Kierownika, informuje opiekunów małoletniego o obowiązku MEDI-Q zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji – np. Policji, prokuratury, sądu rodzinnego, OPS lub przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego OPS (procedura „Niebieskie Karty”)
4. Każdy pracownik, który w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powziął informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, jest zobowiązany do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym służbom w ramach działań interwencyjnych.

§ 17.
Rejestr zgłoszeń i interwencji.

1. Tworzy się rejestr zgłoszeń i interwencji. Podmiotem odpowiedzialnym za prowadzenie Rejestru zgłoszeń i interwencji jest Kierownik Administracyjny..
2. Rejestr zgłoszeń i interwencji stanowi Załącznik nr 2 do Standardów.

§ 18.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
i udzielenia małoletniemu wsparcia.

1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego, opracowuje się plan wsparcia małoletniego.
2. Opracowanie planu wsparcia małoletniego Kierownik powierza psychologowi. Przed opracowaniem planu wsparcia psycholog ma prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej zgłoszenia/interwencji oraz przeprowadzenia właściwego postępowania. W sprawach skomplikowanych, psycholog ma prawo powołać zespół interwencyjny celem wspólnego opracowania planu wsparcia. W skład zespołu interwencyjnego może wchodzić Kierownik, pediatra, psycholog.
3. W przygotowaniu planu wsparcia małoletniego bierze udział opiekun małoletniego, chyba, że to opiekun dopuszcza się krzywdzenia.
4. Plan wsparcia małoletniego zawiera w szczególności:

a) zalecenia dotyczące podjęcia przez MEDI-Q działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, np. rozmowy z opiekunami, w zawiadomienia odpowiedniej instytucji, zaoferowania wsparcia psychologicznego lub poinformowanie o możliwości uzyskania takiego wsparcia;
b) formy wsparcia, jakie MEDI-Q może zaoferować małoletniemu;
c) formy wsparcia jakich małoletni i/lub jego opiekunowie mogą poszukać na zewnątrz,
d) zalecenie skierowania małoletniego i/lub opiekunów małoletniego do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
e) uzasadnienie konieczności współpracy opiekunów przy realizacji planu
f) szacunkowy czas realizacji planu;
5. Plan wsparcia małoletniego jest przedstawiany przez psychologa małoletniemu i opiekunowi małoletniego. Psycholog wysłuchuje małoletniego i uwzględnia uzasadnione uwagi małoletniego do planu wsparcia, nanosząc w nim odpowiednie zmiany.

STANDARD IV. PRZEGLĄD I AKTUALIZACJA STANDARDÓW

§19. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów.
1. Kierownik, nie rzadziej niż raz na dwa lata, dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonego przeglądu należy udokumentować.
2. W przypadku jakiejkolwiek zmiany treści Standardów należy powiadomić o tym personel, w sposób zwyczajowo przyjęty w MEDI-Q, a także niezwłocznie zaktualizować wersję Standardów opublikowaną na stronie internetowej i wywieszoną w lokalu.
3. Pracownicy, małoletni i ich opiekunowie mogą zgłaszać uwagi i postulaty zmian Standardów do Kierownika Administracyjnego lub Kierownika Medycznego.
4. Kierownik może upoważnić pracownika lub zlecić podmiotowi zewnętrznemu przeprowadzenie przeglądu Standardów w całości lub w części.

§ 20. Dokumentowanie przeglądu i aktualizacji Standardów.
1. Prowadzi się Kartę Przeglądu Standardów. W Karcie Przeglądu Standardów ewidencjonuje się także wszystkie aktualizacje Standardów.
2. Karta Przeglądu Standardów stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu.

STANDARD V. MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW.

§ 21
Przygotowanie personelu MEDI-Q do stosowania Standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności.

1. Przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczenia do innej działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczeniem w udzielaniu takich świadczeń, Kierownik uzyskuje oświadczenie Kandydata, stanowiące Załącznik nr 1 do Standardów.
2. Kierownik może sprawdzać znajomość Standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z tego zakresu.
3. Raz na 12 miesięcy przeprowadza się wśród personelu ankietę ze stosowania i znajomości Standardów. Ankieta może mieć formę listy kontrolnej.
4. Na podstawie wyników ankiety podejmuje się adekwatne działania mające na celu np. zwiększenie wiedzy personelu na temat stosowania Standardów lub wprowadza zmiany do Standardów;

§ 22
Zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu do stosowania Standardów i monitorowanie przestrzegania Standardów;

1. Kierownik upoważnia bezpośrednich przełożonych pracowników, jako osobę odpowiedzialne za monitoring stosowania Standardów, przez podległy im personel.
2. Do zadań osoby, o której mowa w ust. 1 należy w szczególności:
a) monitorowanie stosowania Standardów przez personel i sporządzanie raportów z monitoringu;
b) przyjmowanie uwag dotyczących treści Standardów i wprowadzanie aktualizacji Standardów zgodnie z uzasadnionymi uwagami;
c) reagowanie na przypadki naruszenia Standardów;
d) uzupełnianie Rejestru zgłoszeń i interwencji;
e) proponowanie zmian w Standardach;
f) organizowanie szkoleń i ankiet;
g) wypełniania dokumentacji związanej ze stosowaniem Standardów lub nadzór nad wypełnianiem tej dokumentacji w zakresie w jakim podlega ona wypełnieniu przez inną osobę;
h) dyscyplinowanie członków personelu w stosowaniu Standardów, a w sytuacji stwierdzenia naruszeń, rekomendowanie Kierownictwu działań naprawczych;

STANDARD VI. ZASADY UDOSTĘPNIANIA STANDARDÓW.

§ 23 Zasady udostępniania Standardów
małoletnim i opiekunom do zapoznania się i stosowania

1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym.

2. Standardy znajdują się:
a) na stronie internetowej http://www.medi-q.pl/
b) w widocznym miejscu w przychodni MEDI-Q przy ul. Jana Pawła II 1G w Sierpcu;
c) w recepcji/rejestracji,
3. Każdy małoletni i opiekun małoletniego może uzyskać do wglądu kopię Standardów (w wersji pełnej i skróconej) w recepcji.
4. Małoletnich i opiekunów małoletnich informuje się pocztą elektroniczną o wszelkich zmianach Standardów. Informacja może ograniczać się do udostępnienia linku z aktualną wersją Standardów.

STANDARD VII. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

§ 24. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

1. Dostęp do Internetu w Przychodni Medi-Q jest zabezpieczony hasłem. Hasło posiada wyłącznie Personel i Pracownicy Medi-Q, nie udostępniamy hasła dla Pacjentów.

STANDARD VIII. ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I INNYCH DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO.

§ 25. Zasady ochrony wizerunku małoletniego
1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie prawnej.
2. Wykorzystanie wizerunku poprzez upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego. Zgoda opiekuna na wykorzystanie wizerunku małoletniego jest wiążąca tylko wtedy gdy zarówno opiekun jak i małoletni, zostali uprzednio poinformowani o utrwalaniu wizerunku oraz o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań, a także o ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku, przy czym małoletni ma prawo zdecydować, czy jego wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie wykorzystany.
3. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
w folderze chronionym z dostępem ograniczonym dla upoważnionych członków personelu.
4. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki małoletnich na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive) oraz nie używamy prywatnych urządzeń pracowników (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków małoletnich. Utrwalanie wizerunku, na zasadach określonych w niniejszym Standardzie, odbywa się przy użyciu sprzętu należącego do MEDI-Q.
5. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą monitoringu wizyjnego, w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia, znajdującym się w MEDI-Q, w tym wykrywania czynów niedozwolonych, nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody opiekuna małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie nagrań z monitoringu może nastąpić wyłącznie w zakresie i celu niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych i socjalnych.
6. Utrwalanie wizerunku małoletniego przez opiekuna małoletniego podczas korzystania przez małoletniego ze świadczeń zdrowotnych w MEDI-Q może następować wyłącznie na użytek prywatny i nie może obejmować wizerunków innych klientów, w tym małoletnich przebywających w MEDI-Q.

§ 26. Zasady ochrony innych danych osobowych małoletniego.

1. Szczegóły dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych małoletnich, zawarte są w Oświadczeniach i zgodach, przekazywanych małoletniemu i opiekunowi w wersji papierowej na etapie rejestracji.
2. MEDI-Q nie podpisuje zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi małoletniego. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
3. Nie ujawniamy żadnych danych wrażliwych małoletniego, w tym danych dotyczących zdrowia.

§ 27. Zasady wykorzystywania danych do celów medycznych i naukowych.

1. W przypadku utrwalania obrazu ze względów medycznych np. utrwalania cech antropologicznych małoletniego, materiał może być wykorzystany wyłącznie do użytku MEDI-Q w celach związanych z udzielaniem małoletniemu świadczeń zdrowotnych.
2. Wykorzystanie nagrań lub innych danych w celach naukowych następuje po anonimizacji danych.

ROZDZIAŁ XI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§ 28.

1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. Ogłoszenie standardów odbywa się w sposób dostępny dla personelu MEDI-Q, małoletnich oraz ich opiekunów, w szczególności poprzez przesłanie ich personelowi MEDI-Q pocztą elektroniczną oraz opublikowanie zgodnie z § 1 ust. 9 Standardów w wersji pełnej i skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
2. Wersja skrócona Standardów stanowi Załącznik nr 4.
3. Kierownik uprawniony jest do dokonywania zmian Standardów. Zmienione Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia w sposób określony w powyżej.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W MEDI-Q
– wersja skrócona
Drogi Pacjencie
Witamy w MEDI-Q. Jesteśmy przekonani, że polubisz naszą przychodnię i że będziesz czuć się tu bezpiecznie i komfortowo. Jesteśmy tu dla Ciebie i zadbamy o Twoje zdrowie, chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania, a także udzielimy Ci pomocy, jeśli będziesz jej potrzebować.
Twoje dobre samopoczucie i Twoje zdanie są dla nas najważniejsze, dlatego jeśli możemy cokolwiek dla Ciebie zrobić, by spełnić Twoje oczekiwania, nie wahaj się poprosić.

Oto kilka informacji, które pozwolą Ci lepiej nas poznać:

1. Nasz personel to zespół wykwalifikowanych, sprawdzonych osób, mających ogromne doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą;
2. Jesteśmy fajni – nie krytykujemy, nie oceniamy, nie plotkujemy, nie obrażamy nikogo i nie obrażamy się na nikogo. Szanujemy Twoje prawa, uczucia i Twoje zdanie zatem jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub po prostu czujesz się źle albo wydarzyło się coś co sprawiło Ci przykrość, możesz nam o tym od razu powiedzieć, zwracając się do jakiejkolwiek osoby z naszego zespołu.
Jeśli zależy Ci na jednej osobie, z którą chciałbyś/chciałabyś podzielić się swoimi przemyśleniami lub problemami zwróć się lub napisz do naszej Kierownik Medycznej Ewy Krupskiej (email: ekrupska11@gmail.com) lub naszego Kierownika Administracyjnego Krzysztofa Dadał (e- mail: krzysztof.dadal@gmail.com)
3. W MEDI-Q zawsze może towarzyszyć Ci mama, tata lub inna osoba, będąca Twoim opiekunem prawnym.
4. Przed badaniami, zabiegami, sesjami, Twój lekarz prowadzący lub inna osoba, która jest za Ciebie w danym momencie odpowiedzialna, przekaże Ci wszelkie informacje na temat ich przebiegu, wpływu na Twoje zdrowie i samopoczucie oraz oczywiście – odpowie na wszystkie Twoje pytania. Bez zgody Twojej i Twojego opiekuna, nie zrobimy niczego, co wywołuje Twoje obawy lub wątpliwości. Wierzymy jednak, że zaufasz naszym specjalistom i nie będziesz mieć żadnych obaw. Nasze badania, zabiegi, sesje i inne usługi są w większości przyjemne i nie powinny wiązać się dla Ciebie z bólem lub dyskomfortem. Jeśli jednak może tak się zdarzyć, na pewno wcześniej Cię o tym uprzedzimy i znajdziemy wspólne rozwiązanie.
5. Lekarzowi możesz powiedzieć o wszystkim co Cię niepokoi. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz jest niezmiernie ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie wiedział Ci najlepiej pomóc, a Ty nie będziesz niepotrzebnie się stresować.
6. Nie pokażemy nikomu żadnych Twoich danych, w tym wizerunku ani nie ujawniamy żadnych informacji o Tobie. Wszystkich naszych pracowników, obowiązuje tajemnica zawodowa lub tajemnica służbowa.
7. Pamiętaj, że cokolwiek w Twoim życiu się dzieje, nie jesteś sam. Nie bój się poprosić o pomoc lub zwykłą rozmowę. Wiele osób mogło przechodzić przez to co Ty lub po prostu ma doświadczenie i liczne sukcesy w rozwiązywaniu nawet najtrudniejszych spraw. Poniżej podajemy Ci kilka kontaktów, którym z pewnością możesz zaufać:
1) Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka tel. 800 12 12 12
2) „Niebieska Linia”: tel. 800 120 002
3) Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: tel. 116 111
4) policja lub pogotowie tel. 112 lub 997

Szanujemy Państwa prawo do prywatności

W związku z wprowadzonymi Medi-Q sp z o.o. z siedzibą Warszawie ul. Okocimska 3/66 zmianami w zakresie ochrony danych osobowych wynikających z RODO (czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ) wykonując obowiązek przewidziany w art. 13 i 14 RODO pragniemy poinformować Panią, Pana o tym, iż chronimy Państwa dane osobowe, a ponadto o prawach, które Pani/Panu przysługują:

Administrator danych osobowych

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Spółka Medi-Q sp z o.o. z siedzibą Warszawie ul. Okocimska 3/66.
Dane kontaktowe
Medi-Q sp z o.o. z siedzibą Warszawie ul. Okocimska 3/66
tel. +48 24 2683037
medi-q@wp.pl

Kontakt w sprawie danych osobowych

W sprawach dotyczących przetwarzania w Medi-Q sp z o.o. z siedzibą Warszawie ul. Okocimska 3/66 danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem można się kontaktować w następujący sposób:
• przez e-mail: medi-Q@wp.pl
• telefonicznie: +48 24 268 30 37 w godzinach 9 -15 w dni robocze
• lub listownie na adres: Medi-Q sp z o.o. 09-200 Sierpc ul Jana Pawła II 1G

Cele i podstawy przetwarzania danych osobowych

Formularz kontaktowy

Jeżeli wypełniają Państwo formularz kontaktowy, wysyłają nam e-mail lub list, przetwarzamy Państwa dane w celu kontaktu z Państwem i prowadzenia z Państwem korespondencji, Państwa dane kontaktowe służą nam również do przesyłania istotnych komunikatów np. o zmianach w funkcjonowaniu serwisu, zmianach regulaminu. Dane te wraz z samą korespondencją podlegać będą u nas archiwizacji. Podstawą prawną przetwarzania jest w tym przypadku nasz prawnie uzasadniony cel jako administratora polegający na prowadzeniu korespondencji w związku z działalnością gospodarczą i prawie do archiwizowania tej korespondencji oraz informowania o działalności gospodarczej (art.6 ust. 1. f).

Zamówienie towaru lub usługi

Jeśli Państwa dane zostały podane w związku z zamówieniem towaru lub usługi, przetwarzamy je wówczas w celu zawarcia i realizacji umowy, którą są Państwo zainteresowani. Podstawą prawną przetwarzania jest wtedy art. 6 ust. 1 lit b RODO tj. niezbędność przetwarzania danych do wykonania umowy lub niezbędność ich przetwarzania do podjęcia na Państwa żądanie działań przed zawarciem umowy dane przetwarzamy.

Rozmowa telefoniczna

W przypadku rozmowy telefonicznej prosimy o podanie danych osobowych, tylko wówczas gdy jest to niezbędne do załatwienia sprawy z jaką Państwo do nas dzwonią i tylko w takim celu je przetwarzamy. Podstawą prawną przetwarzania jest wówczas nasz prawnie uzasadniony cel jako administratora polegający na potrzebie rozwiązywania spraw związanych z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą (art.6 ust. 1. f).

Zgoda

W niektórych przypadkach, jeżeli prosimy o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych, przetwarzamy Pani/ Pana dane na postawie zgody i jedynie w celu, który określamy prosząc o wyrażenia przez Państwa zgody (art.6 ust. 1. a).
Podanie przez Państwa danych jest dobrowolne, jednak ich brak uniemożliwi nam osiągnięcie celu przetwarzania, czyli np. kontaktu z Państwem lub zawarcia umowy. W przypadku gdy celem przetwarzania danych jest realizacja umowy, podanie niezbędnych danych jest konieczne w celu zawarcia umowy.

Okres przechowywania danych osobowych

W przypadku wyrażenia przez Panią/ Pana zgody na przetwarzanie danych, będziemy je przetwarzać do czasu cofnięcia zgody. Jeżeli Państwa dane przetwarzamy w celu wykonania umowy, będą one przetwarzane do momentu przedawnienia roszczeń lub przedawnieniem obowiązków względem państwa związanych z wykonaniem umowy, w przypadku gdy przetwarzanie danych jest niezbędne do podjęcia na Państwa żądanie działań przed zawarciem umowy dane przetwarzamy w tym celu do zawarcia umowy lub do momentu, w którym okaże się, że do zawarcia umowy nie dojdzie.
Podane przez Państwa dane, które przetwarzamy w celu kontaktu z Państwem przetwarzane będą dopóki istnieć będzie potrzeba kontaktu, jak również w celu archiwizacji korespondencji do czasu istnienia tej potrzeby po naszej stronie, nie dłużej niż 5 lat. lub też do czasu uwzględnienia wniesionego przez Państwa sprzeciwu.

Odbiorcy danych

Państwa danych osobowych nie udostępniamy innym podmiotom. Przetwarzaniem Państwa danych osobowych zajmuje się administrator strony internetowej tj. Medi-Q Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Okocimskiej 3/66.
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych

Ma Pani/Pan następujące prawa:

  • prawo dostępu do swoich danych osobowych,
  • prawo żądania ich sprostowania w określonych przypadkach prawo żądania usunięcia danych osobowych,
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
  • prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych ze względu na Pani/Pana szczególną sytuację – w przypadku, gdy przetwarzamy Państwa dane na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu,
  • prawo do przenoszenia Pani/Pana danych osobowych, tj. prawo otrzymania od nas Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie informatycznym nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan zażądać, abyśmy przesłali Pani/Pana dane do innego administratora. Jednakże zrobimy to tylko wtedy, gdy takie przesłanie będzie technicznie możliwe. Prawo do przenoszenia danych osobowych przysługuje Państwu tylko co do danych, przetwarzanych przez nas na podstawie umowy lub na podstawie Państwa zgody,
  • w przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych, mają Państwo prawo w każdym czasie cofnąć zgodę, w tym celu należy przesłać do nas informację pocztą tradycyjną lub elektroniczną.

W celu skorzystania ze swoich prosimy o kontakt z nami.

Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Warszawa, ul. Stawki 2.

Przeglądarka internetowa a pliki cookies

W niektórych przypadkach identyfikacja i związany z nią zindywidualizowany dostęp oparte są na cookies, jednak najczęściej konieczna jest przynajmniej jednorazowa autoryzacja użytkownika za pomocą hasła w czasie sesji. Wyłączenie cookies w przeglądarce zazwyczaj nie uniemożliwia korzystania ze strony internetowej www.multi-co.pl, ale może spowodować utrudnienia. Cookies są również używane do zbierania ogólnych, statystycznych informacji o korzystaniu z serwisu Medi-Q sp z o.o. przez użytkowników.

Każda przeglądarka internetowa umożliwia zarządzanie sposobem korzystania z plików cookies poprzez modyfikację jej ustawień. Wprowadzenie zmian jest bardzo proste, ale należy pamiętać, że wyłączając lub ograniczając obsługę plików cookies niektóre z funkcjonalności strony internetowej Medi-Q sp z o.o. mogą być dla użytkownika niedostępne. W każdej chwili możliwe jest przywrócenie obsługi cookies.

Dla przykładu podajemy linki do zmiany ustawień cookies w najpopularniejszych przeglądarkach:
Firefox – zobacz
Chrome – zobacz
Internet Explorer  – zobacz (Windows 7)

Pamiętaj, że na naszej stronie pliki cookies mają za zadanie zapewnić Ci komfort i wygodę jej użytkowania. NIE ZBIERAMY (i nigdy nie będziemy) żadnych danych, które mógłby by Cię zidentyfikować.
Korzystając z naszej strony internetowej, pozostają państwo anonimowymi tak długo, aż sami państwo nie zdecydują inaczej.